Burzliwe spotkanie w sprawie S16

2019-04-04 10:15:00(ost. akt: 2019-04-04 10:08:32)

Autor zdjęcia: Beata Smaka

Dużym zainteresowaniem cieszyło się spotkanie z przedstawicielami olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie budowy odcinka S16 z Mrągowa do Ełku. Przebieg trasy wzbudza ogromne kontrowersje.
Mieszkańcy Orzysza zdecydowanie sprzeciwiają się tzw. wariantowi północnemu, który przedstawiała GDDKiA. Przypomnijmy. Krajowa „16” to droga, o której rozwój od lat zabiegają politycy z Warmii i Mazur. Udało się już wybudować m.in. fragment drogi od stolicy województwa do Borek. Ponadto w ciągu drogi krajowej nr 16 biegnie fragment obwodnicy Olsztyna. Prace przygotowawcze do modernizacji drogi między Mrągowem a Ełkiem trwały kilka lat, opracowano wiele wariantów przebiegu trasy, ale każdy z nich spotykał się ze sprzeciwem, ponieważ dotykał cennych przyrodniczo terenów.

— Pierwsze prace rozpoczęliśmy w 2007 roku. Wówczas analizowaliśmy ponad 40 wariantów przebiegu drogi między Mrągowem a Orzyszem — mówił podczas wtorkowego (2 kwietnia) spotkania przedstawiciel olsztyńskiego oddziału GDDKiA. — Spośród tych 41 wariantów wybraliśmy trzy najlepsze. Zostały one zakwalifikowane do dalszych prac. Musieliśmy je przerwać ze względu na brak środków i dopiero w 2017 roku podpisaliśmy umowę na kontynuację projektu. Opracowanie dokumentacji zlecono firmom Europrojekt Gdańsk S.A oraz Drosystem z Wrocławia. W tym roku przewidujemy zgłoszenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej, która określi wariant realizacyjny tej inwestycji. Na podstawie analiz środowiskowych, ekonomicznych i społecznych zostanie podjęta decyzja. W 2021 roku będziemy gotowi do ogłoszenia przetargu.

Odcinek drogi, o którym mowa, będzie przebiegał przez gminy Mrągowo, Orzysz, Ryn, Mikołajki i Ełk. W przypadku gminy Orzysz dotyczy to takich miejscowości jak m.in. Drozdowo, Pianki, Dąbrówka, Strzelniki i Klusy. Droga ma również przecinać jezioro Orzysz. Długość odcinka to około 80 km. Ekspresowa „szesnastka” będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.

Obrazek w tresci

Mieszkańcy zdecydowanie odrzucili propozycję GDDKiA. Dopytywali, co stało się wariantem południowym, który zakładał przebieg drogi przez poligon. Jak tłumaczył przedstawiciel GDDKiA, faktycznie były takie plany: — W 2009 roku mieliśmy wszystkie uzgodnienia z wojskiem. W międzyczasie jednak sytuacja uległa zmianie. Pojawiły się wojska amerykańskie. Prowadziliśmy rozmowy w ministerstwie obrony narodowej. Spotykaliśmy się z dowództwem poligonu. Niestety, ze względu na bezpieczeństwo państwowe, nie możemy ponownie uzyskać zgody. Choć nie ukrywam, że przeprowadzenie tej drogi przez poligon byłoby wariantem bardziej ekonomicznym i mniej szkodliwym przyrodniczo.

Orzyszanie nie kryli swojego oburzenia. — Po co nam czteropasmówka na Mazurach? — wykrzykiwali niektórzy. — Nie potrzebujemy tej drogi. My nie jeździmy TIR-ami. Nie zajmujemy się zawodowo transportem. My żyjemy z turystki. Trzeba remontować i usprawniać stare drogi. Państwo chcecie puścić estakadę nad jeziorem Orzysz. No rewelacja! To będzie śmierć dla Mazur! Ludzie idziemy bankrutować!

Jeden z mieszkańców zauważył, że inwestycja będzie służyła głównie transportowi międzynarodowemu, a nie rozwojowi turystyki: — Mamy świadomość, że droga tranzytowa z północy na wschód, z północy na południe jest potrzebna. Tylko, że nigdzie nie jest zapisane, że ta droga tranzytowa musi przebiegać przez najcenniejsze przyrodniczo tereny. Mamy świadomość, ze to nie ma nic wspólnego z „16.” To jest nazwa robocza zadania. Jest to droga, która ma umożliwić transport towarowy zachód-wschód. Bardzo szanuje ministrów obrony narodowej, dowódców wojskowych, którzy bronią nas przed przyszłym bądź obecnym wrogiem. Niemniej jednak jestem przekonany, że jak jest ważne zdanie ministerstwa obrony narodowej i dowódców, równie ważne jest zdanie mieszkańców tego terenu.

— Przede wszystkim nie budujemy drogi tranzytowej. Nie wiem, skąd taka informacja. Budujemy drogę, która ma służyć mieszkańcom. Chcemy, żeby mieszkańcy tego regionu mieli dostęp do sieci dróg europejskich. A okolice województwa warmińsko-mazurskiego to jedne z terenów najbardziej wykluczonych komunikacyjnie. Nasz teren praktycznie w całości jest cenny przyrodniczo. To nie jest też obwodnica Mazur. Jest to droga nr S16, łącząca Ełk-Margowo i Orzysz — odpowiedział przedstawiciel GDDKiA.

Już na starcie budowa kolejnego odcinka S16 spotyka się z oporem mieszkańców. Przeciwko inwestycji są również aktywiści, których nie brakowało na spotkaniu w Orzyszu. W Urzędzie Miejskim już można składać podpisy pod petycją sprzeciwiającą się inwestycji w wariancie przedstawionym przez GDDKiA. Protest mieszkańców popiera również burmistrz Orzysza Zbigniew Włodkowski, wicestarosta Marek Wysocki, a także radni.

Jakie będą losy tej drogi? Czas pokaże. Na pewno kluczowa będzie tutaj decyzja środowiskowa. Do tematu wrócimy.


Komentarze (16) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Ktoś #2709219 | 5.173.*.* 4 kwi 2019 10:29

    Ominąć Orzysz i niech dalej jeżdżą po bruku

    Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz

  2. mieszkaniec Orzysza #2709286 | 83.12.*.* 4 kwi 2019 12:43

    to mówiła garstka ludzi jak nie przebudują tej drogi to Orzysz stanie sie zadupiem , lepsza droga to wiecej inwestycji wiecej turystów a na zebraniu emeryci i rencisci . pozdrawiam

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-6) odpowiedz na ten komentarz

  3. ORZYSZAK #2709341 | 37.47.*.* 4 kwi 2019 14:13

    A ja popieram projekt pln. niech cos wreszcie się zacznie dziać i cały tranzyt minie nas. A turystyka drodzy mieszkańcy co zrobiliście przez ostatnie 30 lat dla turystyki czekam na odpowiedź.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-8) odpowiedz na ten komentarz

  4. Andy #2709496 | 31.1.*.* 4 kwi 2019 20:15

    W Orzyszu tak jak pisalem wczesniej-wariant przez poligon to smierc dla wojska.Orzysz za 20 lat bedzie liczyl 3000 tysiace mieszkancow,wojsko to jedyny pracodawca.Podajcie zaslugi obecnego burmistrza i nowe miejsca pracy.To bedzie zadupie bez ostatniej LO szkoly.

    odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. rrr #2710163 | 37.47.*.* 5 kwi 2019 21:09

      Tiry na Tory !Nie dla tranzytu przez Mazury !

      Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (16)
    2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5