Burzliwe spotkanie w sprawie S16

2019-04-04 10:15:00(ost. akt: 2019-04-04 10:08:32)

Autor zdjęcia: Beata Smaka

Dużym zainteresowaniem cieszyło się spotkanie z przedstawicielami olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie budowy odcinka S16 z Mrągowa do Ełku. Przebieg trasy wzbudza ogromne kontrowersje.
Mieszkańcy Orzysza zdecydowanie sprzeciwiają się tzw. wariantowi północnemu, który przedstawiała GDDKiA. Przypomnijmy. Krajowa „16” to droga, o której rozwój od lat zabiegają politycy z Warmii i Mazur. Udało się już wybudować m.in. fragment drogi od stolicy województwa do Borek. Ponadto w ciągu drogi krajowej nr 16 biegnie fragment obwodnicy Olsztyna. Prace przygotowawcze do modernizacji drogi między Mrągowem a Ełkiem trwały kilka lat, opracowano wiele wariantów przebiegu trasy, ale każdy z nich spotykał się ze sprzeciwem, ponieważ dotykał cennych przyrodniczo terenów.

— Pierwsze prace rozpoczęliśmy w 2007 roku. Wówczas analizowaliśmy ponad 40 wariantów przebiegu drogi między Mrągowem a Orzyszem — mówił podczas wtorkowego (2 kwietnia) spotkania przedstawiciel olsztyńskiego oddziału GDDKiA. — Spośród tych 41 wariantów wybraliśmy trzy najlepsze. Zostały one zakwalifikowane do dalszych prac. Musieliśmy je przerwać ze względu na brak środków i dopiero w 2017 roku podpisaliśmy umowę na kontynuację projektu. Opracowanie dokumentacji zlecono firmom Europrojekt Gdańsk S.A oraz Drosystem z Wrocławia. W tym roku przewidujemy zgłoszenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej, która określi wariant realizacyjny tej inwestycji. Na podstawie analiz środowiskowych, ekonomicznych i społecznych zostanie podjęta decyzja. W 2021 roku będziemy gotowi do ogłoszenia przetargu.

Odcinek drogi, o którym mowa, będzie przebiegał przez gminy Mrągowo, Orzysz, Ryn, Mikołajki i Ełk. W przypadku gminy Orzysz dotyczy to takich miejscowości jak m.in. Drozdowo, Pianki, Dąbrówka, Strzelniki i Klusy. Droga ma również przecinać jezioro Orzysz. Długość odcinka to około 80 km. Ekspresowa „szesnastka” będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.

Obrazek w tresci

Mieszkańcy zdecydowanie odrzucili propozycję GDDKiA. Dopytywali, co stało się wariantem południowym, który zakładał przebieg drogi przez poligon. Jak tłumaczył przedstawiciel GDDKiA, faktycznie były takie plany: — W 2009 roku mieliśmy wszystkie uzgodnienia z wojskiem. W międzyczasie jednak sytuacja uległa zmianie. Pojawiły się wojska amerykańskie. Prowadziliśmy rozmowy w ministerstwie obrony narodowej. Spotykaliśmy się z dowództwem poligonu. Niestety, ze względu na bezpieczeństwo państwowe, nie możemy ponownie uzyskać zgody. Choć nie ukrywam, że przeprowadzenie tej drogi przez poligon byłoby wariantem bardziej ekonomicznym i mniej szkodliwym przyrodniczo.

Orzyszanie nie kryli swojego oburzenia. — Po co nam czteropasmówka na Mazurach? — wykrzykiwali niektórzy. — Nie potrzebujemy tej drogi. My nie jeździmy TIR-ami. Nie zajmujemy się zawodowo transportem. My żyjemy z turystki. Trzeba remontować i usprawniać stare drogi. Państwo chcecie puścić estakadę nad jeziorem Orzysz. No rewelacja! To będzie śmierć dla Mazur! Ludzie idziemy bankrutować!

Jeden z mieszkańców zauważył, że inwestycja będzie służyła głównie transportowi międzynarodowemu, a nie rozwojowi turystyki: — Mamy świadomość, że droga tranzytowa z północy na wschód, z północy na południe jest potrzebna. Tylko, że nigdzie nie jest zapisane, że ta droga tranzytowa musi przebiegać przez najcenniejsze przyrodniczo tereny. Mamy świadomość, ze to nie ma nic wspólnego z „16.” To jest nazwa robocza zadania. Jest to droga, która ma umożliwić transport towarowy zachód-wschód. Bardzo szanuje ministrów obrony narodowej, dowódców wojskowych, którzy bronią nas przed przyszłym bądź obecnym wrogiem. Niemniej jednak jestem przekonany, że jak jest ważne zdanie ministerstwa obrony narodowej i dowódców, równie ważne jest zdanie mieszkańców tego terenu.

— Przede wszystkim nie budujemy drogi tranzytowej. Nie wiem, skąd taka informacja. Budujemy drogę, która ma służyć mieszkańcom. Chcemy, żeby mieszkańcy tego regionu mieli dostęp do sieci dróg europejskich. A okolice województwa warmińsko-mazurskiego to jedne z terenów najbardziej wykluczonych komunikacyjnie. Nasz teren praktycznie w całości jest cenny przyrodniczo. To nie jest też obwodnica Mazur. Jest to droga nr S16, łącząca Ełk-Margowo i Orzysz — odpowiedział przedstawiciel GDDKiA.

Już na starcie budowa kolejnego odcinka S16 spotyka się z oporem mieszkańców. Przeciwko inwestycji są również aktywiści, których nie brakowało na spotkaniu w Orzyszu. W Urzędzie Miejskim już można składać podpisy pod petycją sprzeciwiającą się inwestycji w wariancie przedstawionym przez GDDKiA. Protest mieszkańców popiera również burmistrz Orzysza Zbigniew Włodkowski, wicestarosta Marek Wysocki, a także radni.

Jakie będą losy tej drogi? Czas pokaże. Na pewno kluczowa będzie tutaj decyzja środowiskowa. Do tematu wrócimy.


Komentarze (16) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. rrr #2710253 | 37.47.*.* 6 kwi 2019 05:26

    Mieszkańcy pamiętajcie jezeli macie kredyty a zabezpieczeniem są wasze nieruchomości .to w czasie budowy9nawet dużo wcześniej ) szesnastki wszystko zacznie lecieć na lep i szyję. a Pamietajcie jakie jest prawo bankowe w tym kraju . Każdy bank może zażądać spłaty całego kredytu w ciagu kilku tygodni jezeli poczuje się zagrożony . Bank może wypowiedzieć kredyt, stawiając go w stan natychmiastowej wymagalności, lub wezwać do uzupełnienia zabezpieczenia w innej for... y .

    Ocena komentarza: warty uwagi (15) odpowiedz na ten komentarz

  2. rrr #2712782 | 37.47.*.* 9 kwi 2019 10:07

    Samorządowcy powinni wspólnie pogonić tiry tranzytowe z Mazur .Ile jeszcze mają cierpieć mieszkańcy Zgonu ,Pisza, Rucianego,Starych Kiełbonek ,Mojtyn ,Nawiad....

    Ocena komentarza: warty uwagi (14) odpowiedz na ten komentarz

  3. rrr #2710249 | 37.47.*.* 6 kwi 2019 05:15

    Tranzytowa szesnastka przez Mazury to spadek wartości nieruchomości . kto będzie chciał kupić działkę np .15 km od węzła tranzytowej szsnastki tak daleko w nocy będzie słychać tiry .Większość ruchu tranzytowego przez Augustów skręci w stronę Mazur i pojedzie 16 w stronę terminali portowych w trójmieście .Ruch z terminali portowych ,który odbywa się na wschód europy wybierze najkrótszą trasę -czyli przez Mazury .

    Ocena komentarza: warty uwagi (13) odpowiedz na ten komentarz

  4. rrr #2711464 | 37.47.*.* 8 kwi 2019 01:20

    Dzisiaj był protest w Rynie przeciwko budowie niszczycielskiej dk 16 przez Mazury .

    Ocena komentarza: warty uwagi (10) odpowiedz na ten komentarz

  5. rrr #2713629 | 37.47.*.* 10 kwi 2019 07:14

    Ludzie się spotykają tworzą grupy protestujące przeciwko tranzytowej drodze przez Mazury .Mikołajki ,Kosewo ,Ryn z Orzyszem !

    Ocena komentarza: warty uwagi (9) odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (16)
2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5